Ik ben Mirjam.

Met meer dan 15 jaar ervaring in marketing management, customer experience design en online marketing help ik bedrijven strategie te vertalen naar tactische en operationele plannen van aanpak. Ik hou er van mijn kennis van (online) marketing en klantprocessen over te dragen aan MKB-bedrijven. MKB-bedrijven die vaak worstelen hoe een zorgvuldig uitgedachte strategie tot uitvoering te brengen. Met de juiste boodschap en excellente interne opvolging nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten behouden, dat is waar ik energie van krijg.

VOOR WIE IK GEWERKT HEB

IK HELP BEDRIJVEN MET

Customer Experience Design

Groeiende MKB bedrijven volgen vaak hetzelfde pad. Een overzichtelijk aantal klanten en een klein team. Iedereen weet wat er moet gebeuren en de klant ontvangt maatwerk. Als het aantal klanten toeneemt en het team groter wordt, wordt de behoefte aan automatisering en uniformering groter. Met goede bedoelingen wordt een software pakket ingericht, liefst gebruik makend van de standaard opties, want op duur maatwerk zit niemand te wachten. In de praktijk blijkt het pakket vaak toch minder flexibel dan verwacht.  En dat gaat ten koste van klanten. Voorkom deze valkuil door een goede voorbereiding. Hoe ziet de klantreis er uit, hoe vallen de interne processen en het te kiezen software systeem daar overheen te leggen? Dit zijn belangrijke vragen die in de praktijk in het meest gunstige geval tijdens de inrichting naar boven komen, maar meestal pas na de implementatie. Maar om duur maatwerk achteraf te voorkomen is het zaak de antwoorden al te kennen voordat een pakketselectie wordt gemaakt. Ik help graag bij de voorbereiding op de automatisering van klantprocessen en begeleid de interne organisatie in de gesprekken met software consultants. 

Customer experience design

Content Strategie

Heb jij een uitgestippeld plan voor jouw content ? Nee? Dat is jammer, want met een goede content strategie krijg je sneller online aandacht voor je bedrijf en wordt je een meer aantrekkelijker keuze in het koopproces. Maar hoe maak je een goede content strategie, die de juiste klanten aanspreekt. Ik begeleid je graag met het opstellen van de strategie. Hier staat expliciet begeleiden, want het is mijn overtuiging dat elke ondernemer zelf het beste weet wie zijn klanten zijn en wat hun behoeften zijn. Ik help bij het op papier zetten van alles wat in de hoofden zit en via een stappenplan maken we de content strategie. Als dat gewenst wordt kan ik ook de uitvoering voor mijn rekening nemen.

Lead Generation

Laat de klanten naar jou toekomen. Lead Generation, ook wel inbound marketing of account based marketing genoemd, is het opzetten van marketing campagnes, waarbij potentiële klanten worden opgewarmd om contact met jou op te nemen. Op basis van kenmerken wordt informatie over jouw dienst of product op het juiste moment aan de potentiële klant voorgelegd. Ik ondersteun graag bij het in kaart brengen van de customer journey , het samenstellen van klantprofielen en het vaststellen van de benodigde informatie. Ook kan ik de te schrijven content voor je verzorgen.

Customer experience design

PLEZIER EN VAARDIGHEDEN

Performance Management

Online
Als alle optimalisaties aan content, website en persona's doorgevoerd zijn is het zaak om goed te monitoren of ze het gewenste effect hebben. Ik ben gek op cijfertjes, help met het vaststellen van de juiste performance indicators en maak graag mooie dashboards.

Offline
Het begeleiden van workshops waar gezocht wordt naar optimalisaties in de commerciële processen heb ik in mijn rol als Performance Expert veel gedaan. Het geeft mij elke keer weer voldoening om te horen dat de groep zelf vaak wel weet waar de verbeteringen liggen en er aan het einde van de sessie een duidelijke knelpuntenlijst ligt, vaak al met een oplossing er aan gekoppeld. Aan het einde van de sessie zijn er ook prioriteiten gesteld in de aanpak van de knelpunten en ligt er dus een plan van aanpak klaar. Ook dit wordt uiteraard weer gemonitord met cijfertjes.

Linkedin Advertizing

Vooral voor bedrijven die hun producten of diensten aan andere bedrijven leveren is Linkedin een aantrekkelijk kanaal om te adverteren. Helaas is Linkedin niet het meest gebruiksvriendelijke social media platform als het om adverteren gaat. Het geeft mij voldoening als ik weer een mooie campagne in elkaar heb gezet en zie hoe de Click Through Rate door het dak gaat. Met behulp van (ja daar komt ie weer) de performance cijfers optimaliseer ik de campagne continu, zodat maximale conversie gehaald wordt.

Interim management

Vervanging van zwangerschapsverlof, tijdelijk opvullen van een vacante functie of het managen van een project. Als het op het gebied van marketing of klantprocessen is, doe ik dat graag. Met mijn 15 jaar ervaring in management breng ik veel kennis mee naar jouw bedrijf en deze draag ik graag over aan de medewerkers.

Het geeft mij telkens nieuwe motivatie om bij andere bedrijven naar binnen te mogen kijken. In elk bedrijf leer ik zelf ook weer wat nieuws, waardoor ik me blijf ontwikkelen en ik de volgende opdrachtgever nog meer toegevoegde waarde kan leveren.

SEO optimalisatie website

Iedereen weet dat je website SEO proof moet zijn om hoog te scoren in de zoekmachines. Er zijn talloze artikelen online te vinden, waarin beloofd wordt dat je met een paar tips bovenaan staat. Helaas is het in de praktijk niet zo simpel. Het doen van zoekwoorden onderzoek is een ontdekkingsreis op zich, en kan heel tijdrovend zijn als je er helemaal in op gaat. Er valt namelijk altijd nog meer te onderzoeken. Met mijn kennis van SEO kan ik een degelijk zoekwoordenonderzoek voor je uitvoeren. Met het zoekwoordenonderzoek in het achterhoofd moeten er landingspagina's gemaakt en teksten geschreven worden, het leukste onderdeel vind ik zelf. Maar niet iedereen is behept met het talent om titels en aantrekkelijke teksten te schrijven met de zoekwoorden op de juiste plek, zonder dat het gemaakte zinnen worden die eigenlijk niet lekker lopen. Ook het maken van de Google titel en meta omschrijvingen vraagt om enig schrijftalent . De ruimte is beperkt en de kern van je boodschap rondom het zoekwoord wil je goed verwoorden. Andere belangrijke onderdelen van je SEO-positie zijn linkbuilding en de technische staat van je website. Zelf kan ik een website niet technisch optimaliseren, maar ik kan wel een analyse maken en met de technisch beheerder de optimalisatie uitvoeren. Ik kan erg enthousiast worden als een door mij geoptimaliseerde pagina in de top 3 zoekresultaten verschijnt. Elke keer ben ik toch weer trots dat het weer gelukt is.

Heb jij ondertussen ondervonden dat SEO toch niet zo eenvoudig is als men doet geloven? Vraag hier gerust mijn hulp bij, het verdient zichzelf heel snel terug door extra verkeer op je website.

Visie en strategie

Bedrijfs- of marketingstrategie. Content- of Social media strategie. De stip aan de horizon bepalen en vervolgens met elkaar de weg er naar toe uitstippelen. Ik vind het geweldig om sessies te begeleiden, waarin aan de hand van brainstormen en met elkaar de diepte in gaan, duidelijk wordt wat de ambitie is. Mijn expertise ligt op het vlak van het vertalen van de hoogover strategie naar uitvoerbare tactische en operationele plannen van aanpak. Het geeft vaak duidelijkheid aan medewerkers en afdelingen wat er van hen verwacht wordt en er kunnen prioriteiten gesteld worden in de projecten pijplijn.

Analyse en ambitie zijn de ingrediënten voor een inspirerend plan. Jouw plan!

Wat kan ik voor jou doen?

Neem gerust contact met me op voor een vrijblijvende kop koffie.