Tips om Linkedin voor je te laten werken

De meeste gebruikers van Linkedin hebben een standaard profiel. Foto, werkervaring en opleidingen vind je in de meeste profielen wel terug. Maar wat als jij zelf met iemand zaken wilt doen, is dit dan genoeg informatie? Nee dus.  Jouw Linkedin profiel verbeteren begint met deze do’s & don’ts.

Ben jij werkzaam in sales, dan voldoet een standaard Linkedin profiel niet. Een potentiële klant overweegt zaken met je te doen en moet bij het zien van je profiel vertrouwen in jou krijgen. Mensen kopen van mensen tenslotte.  De voorgenomen keuze moet mentaal bevestigd worden, een niet professioneel profiel kan twijfel zaaien. Maar hoe ziet een professioneel profiel er uit? Hieronder volgen een aantal tips hoe je redelijk eenvoudig jouw Linkedin profiel kunt professionaliseren.

Zorg voor een goede profiel foto

De eerste indruk is belangrijk. Net zoals je voor een verkoopgesprek verzorgd voor de dag komt, moet ook je profielfoto op Linkedin een verzorgde en nette uitstraling hebben. Een close up van je gezicht, met een deel van de borst zichtbaar werkt het beste. En zorg dat de achtergrond rustig is. Met de mobiele telefoons van tegenwoordig kun je zelf prima foto’s maken. Maar wil je ook zeker weten dat je er met de juiste belichting op je voordeligst op komt te staan, laat dan een profielfoto maken door een professionele fotograaf. Wil je testen of jouw profielfoto goed overkomt? Op Photofeeler kun je jouw foto laten beoordelen door anderen. Als tegenprestatie moet je zelf ook een aantal foto’s beoordelen. 

Linkedin profiel verbeteren door je achtergrond als etalage te gebruiken

De blauwe standaard achtergrond van Linkedin is niet lelijk, helemaal niet. Maar het zegt helemaal niets over jou, en wat je te bieden hebt. Gebruik de achtergrond om jouw toegevoegde waarde duidelijk te maken. Dit kan een opsomming zijn van je kennis, de problemen die je oplost, een quote die alles zegt of een slogan, gecombineerd met een mooie foto en logo van je bedrijf. Op Canva kun je sjablonen vinden, waarmee je mooie achtergronden voor Linkedin kunt maken. Hieronder zie je de achtergrond van mijn eigen Linkedin profiel, gemaakt met Canva.  Kijk ook op Crealutions

Wat kun jij voor de ander doen?

De kopregel is een van de belangrijkste onderdelen van je Linkedin profiel. Als je deze niet invult zal Linkedin hier je meest actuele functie invullen. Maar zeg nou zelf, weet jij wat voor toegevoegde waarde iemand heeft gebaseerd op een functie titel? Zorg er voor dat je hier meteen duidelijk maakt wat je voor een ander kunt doen, of welke problemen je oplost. Creativiteit valt op, maar pas wel op dat daardoor niet meer duidelijk is wat je nu exact aan te bieden hebt.

Verrijk je Linkedin profiel met een professionele samenvatting

Je kunt jouw Linkedin profiel snel verbeteren door een samenvatting toe te voegen. De samenvatting op je profiel biedt ruimte om onder woorden te brengen hoe je anderen helpt hun problemen op te lossen. Maar, voorkom dat je hier een verkooppraatje houdt, dus biedt niet actief je product of dienst aan. Wat doe je dan wel? De samenvatting gaat vooral over jezelf. Waar ligt je passie, hoe help je anderen, hoe heb je anderen al geholpen en met welk resultaat. Ook kun je hier aangeven hoe iemand met je in contact kan komen. Hierdoor hoeft niet doorgeklikt te worden naar contactgegevens en verlaag je de drempel voor lezers om meteen in actie te komen. Je kunt hier ook je website benoemen of enkele bijdragen die je op Linkedin hebt gepost. Maar ik ben van mening dat je daarvoor beter de Uitgelicht – sectie kunt gebruiken. Van de samenvatting zie je slechts drie regels op je profiel (zorg er dus voor dat deze uitnodigen om door te lezen) en de zaken die je in Uitgelicht aan je profiel linkt worden volledig in beeld gebracht op je profiel.

Aanbevelingen en Activiteiten

In de bovenstaande secties heb je over jezelf verteld. Maar net als bij de verkoop van producten werken aanbevelingen van anderen vaak veel sterker dan de aanbeveling van de verkoper. Zorg er dus voor dat je aanbevelingen van klanten of zakenrelaties op je profiel krijgt. Via je profiel kun je heel eenvoudig relaties uitnodigen om een aanbeveling over jou te schrijven. 

En een professioneel profiel bevat ook regelmatig activiteiten. Hiermee wordt bedoeld het delen van posts van anderen, liken van berichten, en het reageren op berichten. Maar ook het zelf posten van artikelen of andere content is een activiteit. Door regelmatig activiteiten toe te voegen blijf je zichtbaar op de tijdlijn van anderen.

En tot slot enkele inkoppertjes

Profiel op openbaar

Zorg er voor dat je profiel op openbaar staat. Als verkoper wil je door iedereen gevonden kunnen worden, die interesse in jou of je product/dienst heeft. Door je profiel beperkt toegankelijk te maken, werp je een drempel op. Iemand zal eerst een connectie met je moeten maken, voordat hij jouw profiel kan bekijken. Door je profiel openbaar te zetten, kan iedereen op je profiel kijken.

 

Contactgegevens invullen

Als je zelf niets invult bij contactgegevens verwijst Linkedin standaard naar je Linkedin profiel. Hierdoor ontstaat een loop, want als je op deze link klikt, kom je weer op hetzelfde punt uit. Als verkoper wil je zo veel mogelijk contact mogelijkheden invullen, zodat geïnteresseerden zelf kunnen kiezen op welke wijze ze contact leggen. Vergeet ook niet de bedrijfswebsite toe te voegen en op je profielpagina weer te laten geven.

 Het zijn open deuren, maar je wilt niet weten hoe vaak ik het tegenkom dat deze basis instellingen bij verkopers niet op orde zijn.

 

Kijk na het lezen van deze blog eens naar je eigen Linkedin profiel. Je kijkt er nu waarschijnlijk toch met andere ogen naar. Het optimaliseren van je profiel kost maar een uurtje van je tijd. Wat valt er aan jouw Linkedin profiel te verbeteren?

Mirjam

Meer weten over verkopen met Linkedin?

Wil je weten hoe je via Linkedin hot leads genereert? Ik vertel je er graag over tijdens de training Linkedin voor Salesprofessionals.